perjantai 4. toukokuuta 2012

pienissä häissä

Ihmeitä tapahtuu. Raahustan bussipysäkille ruoka-ostosteni kanssa. Valkosipulipatonki ei tahdo pysyä kassissa ja kamppailen sen kanssa, kun yhtäkkiä,
"Moi."
Patonki on pirstaloitua kappaleiksi, kun säikähdän äkillistä tervehdystä. Käännyn ympäri ja huomaan lähestyneen miehen. Mietin, yritetäänkö mua nyt tosissaan iskeä bussipysäkillä. Kun minä tungen miltei katkennutta patonkia piiloon siwan pussiin?
Koska mun ajatukseni ovat pahasti karkuteillä, mies jatkaa. Se kertoo nähneensä mut vappuna. (Ja oikeasti muistaa?!) Siinä vaiheessa patonki todellakin katkeaa ja mä olen järkyttynyt. En katkeamisesta, vaan siitä, että sillä miehellä - minulle täysin entuudestaan tuntemattomalla - oli todella pokkaa - mieleni olisi tehnyt mieli sanoa, että munaa - tulla juttelemaan. Vaikka minä en ehkä ollut hehkeimmilläni ja helposti lähestyttävimmilläni. Mutta ehkei hän yrittänytkään pokata minua. Oli vain ihmeissään, että satuttiin törmäämään, vaikka Lahteen oli ihan patongisti matkaa.
Se kertoo muistavansa minut. Eikä kuulemma tahdo häiritä. Tai ahdistella. Sanoo olevansa kunnon mies. Ja minä uskon. Harmi vain, että minun ajatukseni, ja jos olisin mies; niin hyvinkin sanoisin että patonkini, olivat suuntautuneet jonnekin aivan muualle. Mutten kiellä, etteikö olisi ollut positiivinen yllätys. Olin sitten jäänyt jonkun mieleen. Joku uskalsi lähestyä. Selvinpäin. Ihan kiitettävä suoritus. En sitten tiedä, mitkä hänen lopulliset aikeensa olivat, mutten minä tahtonut johtaa häntä harhaan. Vaikka olisikin ollut, että hän tosissaan olisi "vain" halunnut kertoa nähneensä minut jollain niistä klubeista, joissa jo miltei viikko sitten olin käynyt. Joilla liikkui varmasti tuhansia ihmisiä. Hänkö oli vain halunnut ilmoittaa nähneensä minut? Vähemmän mieleenjäävänä -tai niin ainakin uskoin.
Henkilöstöpuolen uusi komistus vei edelleen voiton, täpärästi, saaden minut miettimään, pelatako sittenkään tällä kertaa loppuun asti. Jos sitä kerrankaan ei ottaisi asioita liian vakavasti. Enää en vain uskalla edetä vakavammin. Heittäytyä. Olla tosissaan.

Toimisiko se? 


Tai enää mikään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti