keskiviikko 28. elokuuta 2013

miehen nykyisen haukkuminen

Moni kuvittelee pääsevänsä paremmin yli erosta, jos etsii vikoja exänsä nykyisestä. Tunnustan itsekin tehneeni tätä joskus, mutta mitä se enää hyödyttää? Se, että etsii kyseistä naikkosta kaikista sosiaalisista medioista virheitä löytääkseen ei tuo exää takaisin. Minulle miehen nykyisen kyylääminen vain ainakin tuo pahemman olon, sillä hänen tietojaan ja kuviaan katsellessa tulee pakostikin mieleen ajatuksia: oliko toi sitten parempi kuin minä? toi on laihempi/kauniimpi/upeampi kuin minä.. 

Ja toki voi käydä niinkin, että nykyinen ei yllä mielestäsi läheskään sinun tasollesi, mutta jokainen on yksilö. Uudessa tyypissä oli jotain, mitä sinussa ei, ja vaikka hänen hampaansa kellertäisivät tai tukka olisi feikki, hänen haukkumisensa ei tuo miestä enää takaisin. Minäkin olen metsästänyt vikoja ja huonoja puolia mieheni uudesta naisesta, mutta olen lopettanut sen touhun. Aiemmin naureskelin ja ajattelin, että olisihan se parempaakin saanut, ettei hänen olisi tarvinnut tyytyä tuollaiseen, mutta lopetin ne ajatukset tajuttuani, että joku toinen katkera exä saattaa tai on saattanut ajatella minusta aivan samoin. Katsellut kuviani ja miettinyt, että ei luoja, miten ruma toi ämmä on ollut. Haukkunut minut maanrakoon ystäviensä kanssa ja päivitellyt tukkaani, kasvojani tai kehoani ja verrannut omaansa (joka tietenkin on vienyt voiton, tietysti.) Kyllä mä itsekin nostin itseni paremmuusjalustalle miesteni exien ja nykyisten suhteen, mutta en koskaan ajatellut, että jollekin muulle, minä olisin se rumempi, löllömpi ja kaikin tavoin huonompi versio jostakin. Ja nykyään minä ajattelen tällaisia asioita: miksi haukkua turhaan muita, mitä se sinua hyödyttää? Tuleeko siitä oikeasti parempi olo? Haukkumisen ja nöyryyttämisen merkityksen tajuaa vasta sitten, kun on itse ollut se haukuttu osapuoli. Ja siksi, kokemuksesta; aina sinä surkeimpana ja huonoimpana ja rumimmaksi rankattuna ihmisenä, olen melkeinpä ottanut kunnia-asiakseni saada turhan haukkumisen ja vertailun loppumaan, vaikka totuushan on, etteivät iteään muita parempina pitävät ihmiset lopeta sitä koskaan, sillä se on heidän keinonsa tuntea olonsa paremmaksi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti