perjantai 30. elokuuta 2013

makkaramekot 10-vuotiailla - hot or not?

Mielestäni pahinta, mitä vanhemmat voivat tehdä lapsilleen on se, etteivät he kasvata niitä. Liikaa näkee ja kuulee nykyään huonosti kasvatettujen lasten puheita ja käytöstä. Eilenkin, kun olin kantamassa tavaroita autoon, joku huonostikasvatettu penska murahtaa mulle voi vitun ämmä kun se joutuu väistämään mua, kun menen ulko-ovesta tavarakassin kanssa. Ja mitä tollaisille penskoille voi sanoa tai tehdä; ei mitään, koska ne tietysti juoksevat vanhempiensa luokse itkemään ja esittämään kilttiä ja hyväkäytöksistä 10-vuotiasta, ja vanhemmat tietysti uskovat kakaraansa, koska eihän niiden jussipetteri kiroilisi ikinä ja se on sitten naapurin täti, joka saa syyt niskoilleen, että pelotteli meidän pikku jussia.

Tuntuu, että varsinkin tämä nykyisten 10-15-vuotiaiden ikäryhmä on ihan karannut käsistä. Joka päivä kuulee niiden kiroilevan, puhuvan ikäisilleen sopimattomista asioista, polttavan tupakkaa (siis oikeasti 12-vuotiaat!!?) ja juovan energiajuomia ja istuvan mulkoilemassa ohikulkijoita jossain automarkettein pihoissa. Eivät tietenkään kaikki, mutta silloin kun minä olin 10, en muista, että kukaan minun kotikulmieni lapsista ja ikäisistäni olisi huudellut rumuuksia tuntemattomille tai itseään vanhemmille, koska ei kukaan tehnyt sitä. Toki oli jotain kovanaamoja, mutta eivät nekään ruvenneet aukomaan päätään tuntemattomille tai naapurin tädeille, koska se ei ollut soveliasta.

Ja muutenkin; kyllä meillä aina opetettiin, miten julkisissa paikoissa käyttäydytään. En mä olisi kuvitellutkaan voivani sylkeä kirjaston tai lähikaupan lattialle (tätäkin on tullut nähtyä) tai haistattelevani joillekin tuntemattomille. Enkä mä olisi uskaltanutkaan. Ehkä se on sitten sitä, että nykyään lapset "aikuistuvat" niin aikaisin; leikkiminen ja muut 'lapsellisuudet' lopetetaan siinä 9-vuotiaina, pitää olla kuten kaikki muut, pukeutua kuin 20-vuotias, aloittaa päihteiden käyttö liian aikaisin ja olla niin kovista, niin kovista. Mutta musta on kauheaa, miten nopeasti tämä muutos on tapahtunut. Mä muistan kyllä, että oma ikäryhmäni kävi vielä ihan kepeästi haalareissa koulussa joskus 5-6-luokillakin, pelasi gameboytä välitunneilla ja siinä ei ollut mitään noloa, että vaihdettiin pokemon-kortteja tai leikittiin barbeilla. Sitten yhtäkkiä, muutamaa-paria vuotta minun jälkeeni, edes ekaluokkalaiset eivät enää tulleet kouluun haalareissa (noloako, tuo haalarin käyttö?) ja eivät kai nykylapset voisi kuvitellakaan leikkivänsä pokemonia 11-vuotiaina?
Huh.

Ja mitä nyt näitä lähialueen lapsia kun on tullut vastaan, niin ei minun aikanani edes varmaan valmistettu minishortseja tai "tissivöitä" missään lasten 128-164cm -osastoilla. Nykytyttösistä päätellen muoti ja pukeutuminen ovat ihan sama juttu kuin aikuisten, vain vähän pienemmässä koossa. On leggingsiä, minishortseja, tissivöitä, leopardikuvioista makkarankuorimekkoa ja mitä vielä.. Jos mulla on joskus lapsia, etenkin tyttöjä, niin mä en kyllä ikinä ostaisi niille 10-vuotiaille sen näköisiä vaatteita, joissa 18-v likat menevät baariin. Ehkä ne sitten häpeävät mua, kun pakotan ne pukeutumaan kokopitkiin housuihin ja pitkähihaisiin paitoihin talvella, enkä anna heidän ostaa eläinkuviollista hametta fiorellasta niiden ollessa 12-vuotiaita. Mutta minkäs teet, kun ikäryhmän paine painaa enemmän kuin se, millainen lady äiti haluaisi sun olevan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti