tiistai 13. elokuuta 2013

some lempattavat


Viime aikoina mua on ihan erityisen paljon alkanut ärsyttää ihmiset, jotka feimailevat facebookissa. Ne sellaiset tyypit, jotka lisäävät joka päivä uuden kuvan (tai kuvia), raportoivat jokaisesta ateriaastaan, kanasalaatista, juoksulenkistä tai saavutuksestaan joka kerta. Siinä vaiheessa, kun yleisemmin joku neiti X, laittaa taas uuden päivityksen luokkaa: juoksimpa kevyen 20 km lenkin eikä kello oo vasta kuin 08.12!! tai tässä intialaisella nomagchunm-megahealthy-kanasalaatilla vai mikä whatever megahieno terveyspöperö se olikaa tai uusi kuva otsikolla tässä mä vaan tai iha naturellina (mutta niin, sähän ET ole laittautunut yhtään) tai mä oon nii ruma mut laitanpahan tän silti..

Joo. Etenkin ton viimeisen kategorian suhteen mä todellakin toivoin, että siinä vaiheessa viimeistään, kun porukka irtisanoutui irc-gallerioista ja ii2:sista tai täytti 20, ne lopettaisi tollaisen teinimäisen itsesäälin ja huomion hakemisen kuten ooonpa mää ruma.. oon nii järkky ja jäkäjäkä..
Jos se henkilö nimittäin oikeasti kokisi olevansa ruma, lisäisikö hän itsestään 200 kuvaa vuodessa; tehden tahdiksi sellaisen 1 kuva per 1,5 päivää... Ja varsinkin kun kyseisten henkilöiden kaverit aina menevät helppoon ja rupeavat sääliväksi määkimiskuoroksi: siis sähän oot tosi upee! oot niin kaunis, oot upee! no et sä todellakaa oo ruma!! 
Luojan kiitos kukaan ei enää ole sentään ihan niin teini, että kuvien alla olisi 50 kommentin ketju luokkaa: siis  oon tosi ruma, mut  oot tosi kaunis!! tai siis sähän oot nii upee toisin ku mä... ja 48 muuta yhyyhyy-kommenttia, jossa paapottaisiin että kumpi meistä nyt onkaan se kaunis vai ruma, kun kumpikin on olevinaan niin uglyä että. 


Ja muutenkin, en mä oikein jaksa ymmärtää, miksi sitä somea on päivitettävä kahden tunnin välein. Pitää twiitata jokaisesta syömisestä, tapaamasta henkilöstä ja kulutetusta kalorista, mutta tosiasia on, että ketä tuo kaikki kiinnostaa? Mua ei ainakaan hetkauta tippaakaan jonkun kohtuu tavis tylsimyksen elämäntavat, liikkuminen tai syötyjen kanasalaattien ja juotujen terveysmehujen määrä. Okei, on ihan fantsu homma todistella, että sä oot erilainen kuin muut ja jotenkin kiinnostava, koska juot noita fakin terveyspirtelöitäs 24 7 mutta ihan oikeesti, ei kukaan jaksa sellasta omalla etusivullaan sellaset 3-5 krt päivässä. Kaikki terveysintoilijat ja muut ihanuutensa todistelijat on saaneet lemput joko kavereistani tai näytettävistä uutisista ainakin.

Kyse ei ole siitä, että mä olisin kateellinen siitä, jos jonkun kanasalaatti kerää enemmän tykkäyksiä kuin oma profiilikuvani. Mietin vain, että miksi kaikilla on nykyään niin hirveä tarve tehdä elämästään facebookeissa ja muissa medioissa niin hirrveän coolia? En mä ainakaan jaksa kiinnostua ylisuorittavista wonderwomaneista, jotka tekevät päivityksiä mitä ihmeellisimmistä saavutuksista tai kaiken maailman terveysintoilijoista, jotka pyrkivät vain todistelemaan muille sitä omaa, parasta elämäntapaansa. Jos joku välttämättä haluaa elää tomaattimehulla, niin eläköön, mutta ei mua (ja tuskin niitä muitakaan puolituttuja) kiinnosta lukea siitä joka päivä facebookin välityksellä. Jos joku toinen todellakin kuntoilee hulluna 3-7 tuntia päivässä niin se olkoon hänen oma asiansa, mutta valitettavan usein kaikki vastaavaa "terveellistä elämäntapaa" edustavat henkilöt saavat tekemisensä muotoiltua jotenkin niin, että siitä lienee tulla tarkoituskin tuntea itsensä paskemmaksi läskikasaksi, joka kävi ulkona viimeksi 18 tuntia sitten. Ja tätä kun tulee joka tuutista ja mahdolliselta sivustolta niin kyllähän sitä alkaa miettiä, että
a) olenko mä tosiaan näin tylsä ja mitään tekemätön tyyppi
b) liioittelevatko ne ihmiset vain omia juttujaan ja hypetystään ja/tai
c) pitäisikö mun taas vähän siivota kaverilistaani tollaisista tahallisista alemmuuskompleksinaiheuttajista.





2 kommenttia:

  1. Ihan kuin mä itse kirjoittaisin tämän tekstin! Totta joka sana, niin ärsyttävää. Tulee eräs tapaus mieleeni, kun kaverin pikkuveljen tyttöystävä soittaa kaverilleni " Mulle on tosi iso juttu lisätä uusi kuva, voitko käydä tykkäämässä. Ku jos ei tuu tarpeeks tykkäyksiä, niin se on ihan varmasti paska kuva ja sit mun pitää poistaa se". Ei mennyt kuin tunti niin kuvalla oli jo lähes sata tykkäystä, huoh!

    Se on niin ärsyttävää tosiaan, kun ihmiset kirjoittaa joka viides minuutti mitä he tekevät " suihkuun, sit ruokaa, jonka jälkeen koiran ulkoilutus" ja vähän ajan päästä tulee päivitys "suihkussa käyty ja syöty, kohta koiran kanssa ulos". Monia en ole halunnut kavereistani poistaa, osan olen poistanut ja osalle olen tehnyt niin, ettei heidän tilapäivitykset näy seinälläni.

    Tosiaan, poittini taisi olla se, että mahtava kirjoitus niin kuin aina! Osaat kirjoittaa niin hyvin! Oletko koskaan miettinyt kirjoittavasi kirjaa, jotain hömppäkirjaa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minuakin joku kaveri on joskus pyytänyt tykkäämään kuvastaan (ja sama kaveri on sitten soittanut myös poikaystävälleen ja käskenyt häntäkin tykkäämään jne) että kaikkeen sitä törmää..

      Ja voi kiitos Jenni! Tällaiset kommentit piristää niin paljon. :) Ja täytyy tunnustaa, että joskus aina silloin tällöin olen kyllä ihan oikeasti miettinyt kirjoittamista enemmänkin, mutta ainakaan toistaiseksi en ole keksinyt mitään kunnon aihetta ja juonta, josta sen kirjoittaisi. :)

      Poista